מיסוי בינלאומי לישראלים: המדריך המלא למיסוי הכנסות מחו"ל (שכירות, עבודה מרחוק והשקעות)
מבוא: הכלל הדומיננטי של התושבות
הכלכלה המודרנית טשטשה את גבולות העבודה וההשקעה. ישראלים רבים עובדים מרחוק, משקיעים בשווקים בינלאומיים ומחזיקים בנכסים מניבים מעבר לים. מציאות זו מחייבת אותנו להבין את כללי המיסוי הבינלאומי. הכלל המכריע ביותר הוא: תושב ישראל חייב במס על כלל הכנסותיו, בין אם הופקו בישראל ובין אם הופקו מחוצה לה ("שיטת המיסוי הפרסונלי").
שיטת המיסוי הפרסונלי הופכת את התושבות לנקודה המרכזית בחישוב המס. מרגע שאנחנו מוגדרים כתושבי ישראל, עלינו לדווח לרשויות המס בישראל על כל הכנסה עולמית. עם זאת, קיים סיכון ממשי לכפל מס: המדינה הזרה בה הופקה ההכנסה (מקור ההכנסה) עלולה לחייב אותנו במס גם כן.
אנו ננתח במאמר זה את שלושת סוגי ההכנסות הזרות הנפוצות ביותר. נסביר איך להימנע מכפל מס באמצעות אמנות מס וזיכוי מס זר. זה יבטיח שהנטל המיסויי שלנו לא יהיה גבוה מהנדרש.
1. הכלל הבסיסי: הגדרת התושבות
לפני שנדון במיסוי, עלינו להבין מי נחשב "תושב ישראל" לצורכי מס. הגדרה זו קובעת את חובת הדיווח העולמית שלנו.
א. מבחן מרכז החיים
החוק הישראלי קובע כי אדם הוא תושב ישראל אם מרכז חייו נמצא בישראל. מרכז החיים נבחן על פי מכלול קשרים:
- בית המגורים הקבוע: היכן נמצא בית הקבע של המשפחה.
- מקום המגורים של המשפחה: היכן נמצאים בן הזוג והילדים.
- מקום העבודה והאינטרסים הכלכליים: היכן מתנהלת העבודה העיקרית והפעילות העסקית.
- מקום הפעילות החברתית: חברות בארגונים, מועדונים וכדומה.
ב. חזקות ימים
בנוסף למבחן המהותי, ישנן חזקות כמותיות שמקלות על הקביעה:
- שהייה של 183 ימים: שהייה בישראל במשך 183 ימים או יותר בשנת המס מקיימת חזקת תושבות.
- שהייה של 30 ימים בשנה הראשונה + 425 ימים בסך הכול: שהייה של 30 ימים ומעלה בשנת המס, ו-425 ימים או יותר, במצטבר, באותה שנה ובשנתיים שקדמו לה, מקיימת חזקת תושבות.
היבט קריטי: מי ששהה בחו"ל זמן רב, ועומד בתנאי ניתוק התושבות, עשוי להיחשב "תושב חוץ". הוא ישלם מס בישראל רק על הכנסות שהופקו או נצמחו בישראל. זהו שינוי דרמטי בחבות המס.
2. מיסוי הכנסות משכירות בחו"ל
ישראלים רבים משקיעים בנדל"ן מניב מעבר לים. ההכנסות הללו חייבות בדיווח ובמס בישראל, אך אנו יכולים לבחור בין מספר מסלולי מיסוי.
א. מסלול מס הכנסה רגיל (מס שולי)
המסלול הרגיל מחייב את הכנסות השכירות במס שולי לפי מדרגות המס האישיות שלנו (עד 47%, בתוספת מס יסף).
- היתרון: ניתן לנכות הוצאות רבות שהיו לנו. למשל: פחת על הנכס, הוצאות תיקונים, ניהול, עמלות בנקים, וריבית על הלוואות שניטלו לרכישת הנכס.
- זיכוי מס זר: זהו המסלול היחיד המאפשר זיכוי מס זר. אם שילמנו מס על השכירות במדינה הזרה (לדוגמה, 15% מס במדינה אירופית), אנו יכולים לקזז את המס ששולם מול המס הישראלי. זה מונע כפל מס.
ב. מסלול מס מופחת (15%)
זהו מסלול אטרקטיבי ופשוט יחסית. הוא מחייב במס מופחת של 15% על ההכנסה ברוטו משכירות נדל"ן בחו"ל.
- היתרון: שיעור המס נמוך וקבוע. זה מפשט את הדיווח.
- החסרון: לא ניתן לנכות הוצאות (למעט פחת), ולא ניתן לבקש זיכוי מס זר. זה הופך את המסלול לפחות משתלם אם הוצאות הניהול גבוהות.
ג. מסלול פטור (עד תקרה)
ישנו פטור ממיסוי על שכירות מחו"ל, אך הוא ניתן רק כאשר ההכנסה משכירות היא נמוכה יחסית (כ-3,000 ש"ח לחודש).
- התנאי: הפטור מוגבל להכנסה משכירות שאינה מעסק. כמו כן, סכום הפטור יורד ככל שסכום השכירות עולה. זהו מסלול שימושי בעיקר לבעלי הכנסות נמוכות משכירות.
אסטרטגיית בחירה: אנחנו ממליצים לבחור במסלול המס השולי (עם זיכוי מס זר) כאשר ההוצאות על הנכס גבוהות, וכאשר שיעור המס במדינה הזרה גבוה יחסית. זה יבטיח מקסימום קיזוז. .
3. מיסוי עבודה מרחוק (שכירים ופרילנסרים)
עידן העבודה מרחוק יצר מצב שבו ישראלים עובדים עבור מעסיקים זרים. יש לבחון את מיסוי הכנסת העבודה בשתי זירות: בישראל ובמדינת המקור.
א. שכיר העובד עבור מעסיק זר (Remote Work)
שכיר תושב ישראל העובד עבור חברה זרה חייב במס בישראל על כל הכנסתו.
- תשלום שוטף: המעסיק הזר בדרך כלל אינו מנכה מס בישראל. השכיר חייב לדווח ולשלם מקדמות מס באופן יזום לרשויות המס בישראל (דרך טופס 101).
- כפל מס: אם המדינה הזרה (בה יושב המעסיק) מחייבת במס את השכיר שלה, אנו יכולים לבקש זיכוי מס זר בישראל.
- חשיבות אמנת המס: אמנות מס קובעות כללים ברורים. לדוגמה, אמנות רבות קובעות כי אדם העובד יותר מ-183 ימים במדינה זרה עשוי להיחשב תושב לצורכי מס באותה מדינה, וחייב שם במס.
ב. פרילנסרים ועצמאים (Freelancers)
עצמאי ישראלי הנותן שירותים ללקוחות בחו"ל חייב במס בישראל על הכנסתו העולמית.
- היבט המע"מ: בדרך כלל, שירותים הניתנים ללקוחות בחו"ל פטורים ממע"מ בישראל (ייצוא שירותים).
- ניכוי הוצאות: עצמאי יכול לנכות את כל ההוצאות הקשורות לייצור הכנסה מחו"ל (כגון נסיעות, שיווק, עלויות משרד).
- הסכנה: מוסד קבע (Permanent Establishment): אם העצמאי מנהל משרד פיזי קבוע במדינה הזרה, או עובד בה תקופה ממושכת, הוא עלול להיחשב כמי שהקים "מוסד קבע" באותה מדינה. המשמעות היא שהוא חייב במס באותה מדינה על הרווחים שהפיק שם. זה דורש תכנון זהיר והתייעצות עם מומחה.
4. מיסוי הכנסות מהשקעות ורווחי הון בחו"ל
השקעות בשווקים בינלאומיים (מניות, אג"ח, קרנות זרות) הן נפוצות. גם כאן, חובת הדיווח והתשלום חלה בישראל.
א. מיסוי רווחי הון
מכירת נייר ערך זר (מניה, קרן) שצברה רווח מחויבת במס בישראל בשיעור 25% על הרווח הריאלי.
- הדיווח: עלינו לדווח על הרווחים הללו באופן עצמאי. רוב הבנקים הישראליים מנכים את המס במקור, גם על רווחים זרים.
- מס במקור: אם במדינת המקור נוכה מס רווח הון (לדוגמה, 10% מס בגרמניה על רווח ממכירת מניה גרמנית), ניתן לקזז מס זה מול המס הישראלי (25%). זה מונע כפל מס.
ב. מיסוי דיבידנד וריבית
דיבידנד המתקבל מחברה זרה וריבית המתקבלת מאיגרת חוב זרה מחויבים במס בישראל בשיעור של 25%.
- ניכוי מס זר במקור: מדינות רבות מנכות מס במקור על דיבידנדים (לדוגמה, ארה"ב מנכה 15% מס, קנדה מנכה 25% מס).
- קיזוז בישראל: ניתן לקזז את המס שנוכה במקור בחו"ל מול המס לתשלום בישראל. הקיזוז נעשה עד לגובה המס שצריך לשלם בישראל. אם המס הזר גבוה מהמס הישראלי, לא ניתן לקבל החזר על ההפרש.
ג. מכשירי השקעה מיוחדים: קרנות נאמנות זרות
מיסוי קרנות נאמנות זרות מורכב. אם הקרן צוברת רווחים ואינה מחלקת אותם (קרן צוברת), אנו עלולים להיות חייבים במס בישראל על "רווחים רעיוניים" (רווחים שלא מומשו).
- המלצה: אנחנו ממליצים למשקיעים בחו"ל להשקיע דרך מוסד פיננסי ישראלי (כגון בנק או בית השקעות). אלו מטפלים בניכוי המס, הקיזוז והדיווח מול הרשויות בישראל. זה מפשט משמעותית את חובות הדיווח שלנו.
5. המאבק בכפל מס: אמנות מס וזיכוי מס זר
הבסיס לכל תכנון מיסוי בינלאומי הוא הימנעות מכפל מס. ישראל חתומה על אמנות מס עם עשרות מדינות.
א. אמנת המס (Tax Treaty)
אמנת מס היא הסכם בינלאומי שקובע כללים ברורים לחלוקת זכויות המס בין שתי המדינות.
- קביעת זכויות: האמנה קובעת מי זכאי לגבות מס על כל סוג הכנסה (למשל, הכנסות שכירות, ריבית או רווחי חברות).
- שיעור מופחת: אמנות מס רבות קובעות שיעורי ניכוי מס במקור מופחתים. לדוגמה, במקום שניכוי המס על דיבידנד יהיה 30%, האמנה מורידה אותו ל-15% או פחות.
בדיקה: בכל פעם שאנו מפיקים הכנסה ממדינה זרה, עלינו לבדוק אם קיימת אמנת מס בתוקף.
ב. מנגנון זיכוי המס הזר (Foreign Tax Credit)
אם נכפה עלינו לשלם מס בשתי המדינות, ישראל מאפשרת לנו לקזז את המס ששולם בחו"ל מול חבות המס שלנו בארץ.
- הכלל: הזיכוי ניתן רק עד לגובה המס שהיה משולם בישראל על אותה הכנסה.
- דוגמה: אם שילמנו 30% מס רווח הון במדינה הזרה, ושיעור המס בישראל הוא 25%, נוכל לקזז רק 25% מס. את ה-5% הנותרים לא נוכל לקבל בחזרה, למעט במקרים מסוימים של "ניכוי הוצאה".
החשיבות: הזיכוי הופך את המס הישראלי למס משלים. אנו משלמים לרשויות המס בישראל רק את ההפרש בין המס הישראלי למס הזר. .
6. סיכום ומסקנות: חובת הדיווח היא הכלל
מיסוי בינלאומי הוא מורכב. הוא מחייב אותנו לראות את עצמנו כחלק ממערכת מיסוי גלובלית. הכלל המנחה הוא: כתושבי ישראל, אנו חייבים בדיווח על כלל ההכנסות העולמיות שלנו.
האסטרטגיה המיטבית לניהול הכנסות מחו"ל כוללת:
- קביעת תושבות: לוודא שאנו עומדים בהגדרת התושבות הישראלית. אם אנו תושבי חוץ, יש להצהיר על כך.
- בחירת מסלול מיסוי: בחירת מסלול מיסוי הכנסות השכירות (15% או מס שולי) בהתאם ליכולתנו לנכות הוצאות.
- ניצול זיכוי מס זר: שימוש מלא בקיזוז המס ששולם במדינת המקור כדי להימנע מכפל מס.
אנחנו ממליצים לכל ישראלי בעל הכנסות מחו"ל לפנות לייעוץ מס בינלאומי. רק תכנון נכון יבטיח שהרווחים שנצמחו בחו"ל יישארו רווחים גם לאחר תשלום המס בישראל.
גילוי נאות
אין לראות במידע זה ייעוץ אישי
אנו מדגישים: מאמר זה נכתב למטרות מידע כללי והעשרה בלבד. המידע אינו מחליף ייעוץ משפטי, חשבונאי, או ייעוץ מס בינלאומי הניתן על ידי גורם מוסמך. כללי המיסוי, הגדרת התושבות, והאמנות עם מדינות זרות מורכבים. הם דורשים התאמה לנתונים האישיים של כל אדם. הדין במדינות זרות משתנה תדיר.
אנחנו איננו נושאים באחריות לכל פעולה, הפסד או החלטה שתתקבל על בסיס המידע המופיע במאמר זה. אנו ממליצים לכל אדם לפנות לרואה חשבון או יועץ מס המתמחה במיסוי בינלאומי לפני קבלת החלטות מהותיות.
המידע המובא במאמר זה, ובפרט הנתונים הנוגעים למיסוי הכנסות מחו"ל ואמנות מס, מבוסס על פקודת מס הכנסה, ועל הנחיות רשמיות של רשות המיסים בישראל לשנות המס הרלוונטיות. צוות הכותבים של מחשבון עושה את מירב המאמצים להביא את המידע הכי עדכני לשיפור יכולות הבחירות הכלכליות של האזרחים במדינת ישראל.